torsdag 21 oktober 2010

Hittade en underbar blogg

Perfekt för oss som älskar att baka.
Annicake kallar sig tjejen som har bloggen.

Jag prövade den här Kladdkakan med jordnötter och nougat och den är såååå god.
(Lite lik den frysta Snickerskaka man kan köpa.)
Men eftersom jag aldrig kan nöja mej med andras recept så kommer jag pröva att ha ljus choklad och mer nougat nästa gång jag gör den :-)

Annars är det mest matbröd som bakas här just nu.
Det här recpetet är riktigt gott och enkelt:

Matbröd med variation
1000 g vetemjöl
500 g annat mjöl (tex grahams)
1000 g vatten
50 g jäst
35 g salt
425 g solrosfrön, pumpafrön eller hackade valnötter

Blanda jäst och vatten, ha sen i mjölerna och saltet.
Arbeta ordentligt i 5 min.
Ha sen i nötterna eller fröna.
Låt degen vila i 30 min.

Jag brukar använda en teflonform med måtten 25x35cm att baka det i för annars flyter det gärna ut för mycket för min smak.

Lägg degen i formen (eller dela i 2 bitar och lägg på plåt)
Pensla översidan med smått uppvispat ägg och strö lite mjöl över.
Låt jäsa i 60-90 min.
Spray den 250 grader varma ugnen med vatten på sidorna och botten.
Sänk temperaturen till 225 grader samtidigt som du sätter in brödet.
Grädda i 20 min, öppna luckan och släpp ut ångan. Grädda ytterliggare 10 min.
För att vara riktigt säker på att brödet är genombakt brukar jag lämna det kvar i ugnen i eftervärmen i minst 15 min.

I originalreceptet så delar man upp degen i två bitar och lägger på en plåt. Jag tycker att brödet blir för platt då.

Nu fick jag ju nästan lite lust att baka igen ;-)
Men maken har önskat tekakor så det får nog bli såna.
Men först ska det lagas mat och klaras av alla kvällsbestyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar