onsdag 9 september 2009

Feminist? Javisst!

Har ägnat morgonen åt att försöka diskutera skillnader mellan män och kvinnor med kvinnliga antifeminister. *suck*
Men problemet är att de har svårt att tala om vad i den stora skillnaden består.
Förutom den rent fysiska biten: med eller utan dingel...

Varför inte bara se oss som individer som är en sammansättning av gener, uppfostran och personlighet?

Och apropå det...
I och med dagisstarten så fick vi ett papper om att förskolan ska jobba jämställdhet.
Det låter ju superbra, men redan på det pappret kryper det in små gammalmodiga idéer:
"Flickors och pojkars leksaker och aktiviteter skall värderas lika högt"

Jaha?
Hur var det nu med att vi inte skulle begränsa dem med stereotypa könsroller?
Om man samtidigt talar om att det finns saker som är flickleksaker eller pojkleksaker så har man ju bekräftat och cementerat könsrollerna.

Att sen personalen på dagis, som alltså ska lära mina barn att vara mer jämställda, inte förstår att den röda koftan är sonens och den grå fleecetröjan är dottern, det gör mej bara full i skratt.

Jag tycker iaf att jag lyckats rätt bra med barnen när ingen av dem tycker att det är det minsta lilla konstigt att sonen tar på sig prinsesskjolen och glitterskor.
Och sen lägger sig ner på golvet och leker med sina bilar *S*

Men lär gärna mina barn lite mer om jämlikhet och att alla barn får leka med alla saker ;-)

"Man brukar kalla mej feminist så fort jag uttrycker åsikter som skiljer mej från en dörrmatta eller en prostituerad" Rebecca West

1 kommentar: