måndag 30 november 2009

Jo, då... Regelbundet är bra *S*

Den här veckan har varit lite körig...
Massor med städning för att få lite adventskänsla.
Vaccindos nr 2 fick barnen i tisdags vilket innebar feber natten till onsdagen. Eftersom jag sov 3 timmar natten till tisdagen (sjukhusångest) och 3 timmar till onsdagen (febriga barn som ville ligga bredvid mamma och sparkas) så var jag rätt slut på onsdagen när vilddjuren var hemma från dagis.
Det var inte vilddjuren!
De höll sånt tempo hela dagen att jag inte ens kollade om de hade feber innan jag lämnade dem på torsdagen. (Innan nån hetsar upp sig så kan jag berätta att jag sa precis som det var till personalen som höll med om att det inte var några problem med det.)

Vi bakade pepparkakor på onsdagen, eller ja... Jag bakade pepparkakor.
Sonen bankade lite på sin degklump, körde ner en figur i den och la den på plåten.
Dottern kavlade ut sin degbit till papperstjocklek, tog ut figurer och försökte lyfta över dem på plåten. Jag fick inte hjälpa till trots att det på 10 utkavlingar blev 3 figurer. *suck*
När halva degen var slut tröttnade bägge två och sprang iväg och tittade på en film istället.
När maken kom hem var degen utbakad och allt färdiggräddat men köket såg ut som ett mindre katastrofområde. Mjöl överallt!
Men han var så glad att slippa vara med under själva stöket så han städade glatt upp och lagade mat medan jag la mej en stund.

Resten av dagarna har ägnats åt städning, handling (ska inte förväxlas med shopping! Shoppa är kul, handla är nödvändigt), bakning av Saffranslängder (recept kommer snart) och mer städning.
Men nu är det julfint i mitt kök och frysen är full med gott. ♥

Maten idag var Ihopslängd kycklingwok.

1kg kycklingfilé
5 dl (2 tetror) kokosmjölk
1 msk röd currypasta
morot i tunna skivor
purjolök (strimlad)
sugar snap peas
majs

Strimla kycklingen tunt och stek i wokpanna i lite olja
Häll på kokosmjölken och rör ut currypastan. Låt koka 5-10 minuter.
Ha i morotsskivorna, purjolöken och ärtskidorna. Låt koka 5-10 minuter.
Häll i majsen och låt allt koka till majsen är varm.
Smaka av med salt (och ev mer currypasta). Servera till ris.

Det här blev verkligen en "slänga ihop-gryta".
Jag har tidigare skivat morötter i mmtjocka skivor med matberedaren och fryst in för att se om det funkade.
Det gjorde det. Jag hade i dem i fryst tillstånd rakt ner i den kokande mjölken. Purjon, ärtskidorna och majsen var oxå frysta. (Morötterna kokade sönder men det smakade gott)
Det är ganska mild smak på den här så de som gillar hetare kan nog ha i upp emot dubbelt av currypasta mot vad jag hade.


"Mot oändligheten och vidare" :-)

2 kommentarer:

  1. Får du dina barn att äta sånt...?

    SvaraRadera
  2. Japp, oftast så. Ibland äter de bara riset, men, men... Då får det vara så :-)

    SvaraRadera