torsdag 6 maj 2010

Dags att planera för 5-årskalas

Min lilla prinsessa ska fylla 5 och det måste ju naturligtvis firas ordentligt.
Vi har tittat på bilder på nätet och kommit fram till att inbjudningskorten ska prydas av den här:



















Så sitter jag och funderar över meny, lekar osv...
Menyn blir nog så här: små snittar med köttbullar och gurka alt. ost och körsbärstomat. Glaserade och dekorerade minimuffins, hemgjord glass och hemgjort godis.
Jag har hittat ett underbart recept på chokladkola och ett recept på marängfudge som jag måste prova.

Chokladkola:
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl sirap
2 msk kakao
1 msk smör
1 tsk vaniljsocker

Blanda grädde, sockar, sirap och kakao i en kastrull. Koka upp och låt koka kraftigt utan lock i ca 25 min.
Rör om då och då med en trägaffel.
Prova om kolan är färdig genom att mäta temperaturen på smeten (125 grader) eller genom att göra kulprov.
Ta kastrullen från värmen.
Tillsätt smör och vaniljsocker och rör om ordentligt tills smeten svalnat något.
Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper, ca 15x20 cm
Klipp i bitar innan kolan kallnat helt. Slå in varje kola i papper eller varva kola och papper i en burk.
Förvara svalt.

Den här kolan blir ungefär som de stora kolorna som säljs i plockgodiset. MUMS :-)
Nästa gång ska jag prova hur den blir utan kakao och med mer vaniljsocker.
(Det är tur att vi ska ha mycket folk här som kan äta upp alltihop *S*)

1 kommentar:

  1. Iiiiii! Vad du är ambitiös! Jag håller som bäst på och fundera ut hur jag ska göra dotterns 10-årskalas så enkelt - för MIG - som möjligt.... :-/

    SvaraRadera