fredag 29 oktober 2010

Smörgåstårta till kvällsmat blev det idag


Lite dålig bild, men vi hade bråttom att komma igång att äta ;-)

Receptet har jag fått av en kompis.
(Jag har valt att skriva lagren så som hon gör dem, jag gjorde två lager skinka och ett med leverpastej för det gillas mer i rumphuset *L* )

Jag använde vanligt Rostbröd från Skogaholm som jag skar bort kanterna på och la 3 x 4 på bakplåtspapper på en bricka. Det räcker till 10-12 personer skulle jag tro för vi fick hälften över.

Första lagret
Blanda en förpackning bredbar leverpastej med lite matlagningsgrädde.
Jag strödde ut lite bostongurka över bara.
Min kompis har på stekt bacon i småbitar och bostongurka.

Andra lagret
Finhacka rödlök och skinka var för sig. Blanda med creme fraiche och krydda med svartpeppar (eller vitlökspeppar som jag hade)

Tredje lagret
Bred ut den leverpastej som finns kvar, strö ut bacon, tärnad skinka och bostongurka.

"Kladd" runt om
Jag blandade 0,5dl majonnäs med 4 dl creme fraiche.
Min kompis gillar inte majonnäs så hon använder Kavli mjukost.

Garnering
Jag valde att göra det enkelt med ost och skinka eftersom vi har många olika åsikter om smaker bland de som skulle äta :-)
Vanligast brukar ju "drivor" med räkor, ägg och kaviar vara om man gillar det.
Fler förslag: kassler, kalkon, fint tärnad röd paprika, mandariner, finhackad rödlök, vindruvor...

Tårta som min kompis gjort :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar