fredag 5 november 2010

Sorry, jag försvann ett tag...

Jag fick ont i magen på söndagskvällen och upptäckte när jag skulle lägga mej att jag inte kunde sträcka ut högerbenet utan att det gjorde helt vansinnigt ont i magen.
Maken hade jour så jag orkade inte börja krångla med att åka in till akuten då, utan väntade till morgonen.
Då ringde jag svärföräldrarna som kom hit, klädde på barnen och lämnade dem på dagis. Sen skjutsade de mej till akuten och väntade där medan läkaren bekräftade det jag oxå misstänkt: troligtvis blindtarmsinflammation.

Så de fick den roliga uppgiften att skjutsa mej till Falun för nya undersökningar där.
Först undersöktes jag av två läkare på kirurgakuten som tyckte att "ja, det kunde vara en blindtarm, men det var inte helt säkert" så jag fick gå upp till gyn och göra vul (vaginalt ultraljud) för att se om det kunde ha att göra med äggstockarna eller livmodern.
Men vul visade inga problem så det vara bara att gå tillbaka ner till kir.akuten.

Tillbaka där bestämdes det snabbt att jag skulle få dropp (eftersom jag varit fastande så länge) och så skrevs jag in på kirurgavdelning 11.
Där hamnade jag på en sal med lite olika personligheter. Ska skriva ett inlägg imorgon eller så om mina funderingar kring det :-)

Eftersom man inte var helt säker på att det var blindtarmen bestämdes det att man skulle avvakta och se hur det utvecklades. Det togs prover i all oändlighet under dagen *ryser*
Det är inte lätt att vara rädd för sprutor och nålar när man ligger inlagd och får leka mänsklig nåldyna ;-)

På tisdagens morgon fick jag dricka kontrastvätska och sen skickades jag på skiktröntgen.
Den visade att blindtarmen var inflammerad så jag skulle bli opererad "nån gång under dagen" hoppades de. Det var många operationer inplanerade och det hade även kommit några akutfall så det kunde ta lite tid.
Men jag fick duscha och göra mej i ordning för operation så att jag skulle vara klar när de fick tid med mej.

Tiden går gräsligt långsamt när man ligger hungrig, med värk och bara väntar.
Det var egentligen förbjudet att ha mobiltelefoner igång men jag var in några gånger på fb för att uppdatera mina vänner om läget.
Det här skulle oxå kunna bli ett helt eget inlägg, men varför är det fortfarande förbjudet på små sjukhus medan alla springer runt med dem på större?
På BRIVA var det ju inte tillåtet, men det var för att man inte skulle störa andra och för att en mobil inte precis är så steril som behövs på en sån avdelning.

Jaja, tillbaka från sidospåret.
Efter att ha väntat hela dagen och så smått gett upp kl 9 på kvällen släpade jag mej iväg till dagrummet för att titta på House. Strax efter att programmet var slut så kom en sköterska och informerade mej om att jag skulle få antibiotika inför operationen.
Man hade börjat förbereda min operation och när man granskat röntgenbilderna noggrannare hade man sett att min blindtarm var ordentligt inflammerad och av 2 anledningar valde man att göra en vanlig operation istället för den laparoskopi man först tänkt sig.
För det första låg min blindtarm lite "fel" / illa till och då var det enklare med en vanlig op.
För det andra hade de bara tillgång till titthålsoperationsgrejerna på dagtid.

Kl 23,30 låg jag i operationssalen och väntade på att narkosläkaren skulle komma och söva mej. Sen vet jag ingenting förrän jag vaknade vid 8 på morgonen.
Eller jo, jag vet att de två gånger under natten var och pratade med mej (på uppvaket tror jag).
Operationen ska ha tagit längre tid än normalt pga att blindtarmen låg så knäppt till och att det var mer inflammerad än vad de trodde från början.

Men på morgonen gick det ganska bra att äta lite yoghurt till frukost och när lunchen kom ställde de fram en bricka med vanlig mat åt mej: kycklingfilé och potatis med apelsinsås.
Jaha, tänkte jag. Det var snabbt man fick vanlig mat på det här stället...
Jag kan tala om att det smakade godare på väg in kl 12,30 än vad det gjorde på väg ut kl 17...

Så den tänkta hemgången strax efter fick skjutas upp.
Resten av dagen drack jag vatten och äppeldricka utan problem så då tyckte läkaren att jag kunde åka hem dagen efter.
På torsdagsmorgonen gick jag iväg till matsalen och åt lite yoghurt och drack lite te.
Tyvärr samma vända igen som med lunchen dagen innan :-(

Trots problemen på morgonen så fick faktiskt nyponsoppan jag tog små skedar av resten av dagen stanna kvar.
Så med läkarens tillstånd så åkte jag hem igårkväll.
Jag har hållt mej till nyponsoppan och vatten ända fram tills resten av familjen åt lunch idag. Då vågade jag mej på att äta lite ris. *peppar, peppar* Det har fått stanna kvar och magen börjar vara riktigt hungrig.

Så framåt kvällen kanske man vågar sig på lite rostat bröd med smör på, bara för att vara så där vild och galen ;-)
Man måste ju få ha lite fredagsmys, eller hur? :-)

1 kommentar:

  1. Usch, vilken pärs :-( Skönt att det är över nu i alla fall och du är på bättringsvägen.

    Kram

    SvaraRadera