lördag 23 oktober 2010

Världens godaste marinad

Om jag får säga det själv (och det får jag väl i min egen blogg?) så lyckades jag nyss få till världens godaste marinad.
Jag hittade ett recept på aftonbladet som jag modifierade (som vanligt *L*) och det här blev resultatet:

1,5 dl honung
1 dl soya
1 "tumstor" bit ingefära
3 rätt stora vitlöksklyftor
0,5 tsk chilipeppar

Det blev precis så där sötstarkt som jag gillar. Med precis en antydan till hetta.
(Gillar man när det är starkare så tar man mer chilipeppar.)

Sen delade jag kycklingbröstfiléer i 3-4 bitar, la i en plastpåse och hällde över marinaden.
Nu står det på bänken och marineras, så ska jag grilla dem i ugnen om 1,5 timme ungefär.
Jag läste en intervju med en av kocklandslagets kockar där han svarade på vad svenskarna gjorde för fel när vi tillagar kött.
Största felet enligt honom var att vi var för rädda för att använda kryddor och att ha köttet i rumstemperatur.
Marinera gärna länge i kylskåp, men låt det helst stå framme i 2-3 timmar oxå innan tillagning så att köttet "öppnar" sig för kryddorna.
Jag måste säga att jag var skeptisk, men sen jag började med det så smakar köttet så mycket mer, och alla eventuella bakterier som hinner växa till dör ju när köttet tillagas.

Nu ska jag ta och göra maränger på de 8 äggvitor som blev över igår när vi gjorde glass. :-)

1 kommentar:

  1. Har du blitt galen? Jag hinner ju inte läsa ikapp när du gör så här många inlägg. Har vant mig vid ett i kvartalet ;-)

    Varm kram från ett kallt Stockholm!

    SvaraRadera