lördag 6 december 2008

Gud, va jag är trött på ytlig jämställdhet!

Den här dagen kommer bli en sån där dag då vårt förhållande ser ut att komma från 50-talet!
Jag tänker nämligen städa, tvätta, diska och allt sånt som har med hushållet att göra. Under tiden kommer min man leka med barnen...

Så eftersom jag tänker sköta hushållet medan han bara roar sig så måste ju jag vara förtryckt idag, eller hur?
Jag kommer ju göra såna där förhatliga kvinnosysslor medan min man bara behöver sitta och bygga lego, gå en promenad och sen pussla med dottern och hennes kompis medan sonen sover...

Men vet ni vad?
I mina ögon så är hushållsarbete just idag semester!
Efter att ha tillbringat 12 dagar med det totala ansvaret för barnen då maken haft jour så går det nog inte att beskriva hur skönt det är att slippa ifrån en dag.

Sen får det vara hur det vill med jämställdheten!
Vi vet ju hur vi vill skapa vår tillvaro, och vad som fungerar hos oss...
Det är därför som jag blir så trött varje gång feministerna börjar tjata om lagstiftning som lösningen på alla jämställdhetsproblem.

För hur ska en lag kunna göra att människor blir jämlika där de verkligen behöver bli det?
Vet inte hur många gånger jag läst trådar på olika föräldraforum där tjejer/kvinnor frågar "hur ofta hjälper era män till hemma?"
Bara tanken på att kalla det hushållsarbete min man gör för att han hjälper mej är så avlägset så det finns bara inte.
Vi är ju vuxna människor som valt att leva ihop. Jag har inte adopterat en hjälplös man som behöver en kvinna som tar hand om honom resten av livet...

Men hur fördelningen ser ut, vem som gör vad, det måste ju varje familj få bestämma själv!
Om det funkar bättre för oss att jag sköter vabbandet, så varför ska inte jag få göra det?
Om det funkar bättre för oss att jag tar 90% av föräldradagarna, varför ska det vara fel???

Jag har en kompis som började jobba när hennes son var 4 månader. Det funkade bäst för henne och hennes sambo. Hade jämlikhetsabsolutisterna fått bestämma så hade det oxå varit fel...
För hon borde ju ha varit hemma 7-8 månader och sen skulle hennes kille varit hemma 7-8 månader... Först DÅ hade det ju varit rättvist... *suck*

Nä, dags för mej att göra mina kvinnliga sysslor...
Undrar just om vi har ett förkläde och ett huckle nånstans så jag kan gå in i 50-talshemmafru-rollen lite bättre? *asg*

"Ingen kvinna har någonsin skjutit sin man medan han diskade"
(George Coone)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar