fredag 20 november 2009

Hoppsan! Nytt, intressant fenomen ;-)

De senaste kvällarna har jag varit helt slut vid åtta på kvällen så både i går och i onsdag har jag lagt mej (och somnat) före kl22.
Igår morse vaknade jag pigg som en lärka 06.45 vilket kändes helt ok.
Idag vaknade jag kl 04.00 och var klarvaken!

Men jag har fortfarande det "lilla" problemet att man inte kan göra så mycket i köket utan att resten av familjen vaknar så här sitter jag framför datorn och fördriver tiden med att uppdatera mej med världen.
Frukost har jag redan ätit och temuggen börjar snart sina.

Ska skriva inköpslista eftersom jag av ren lathet skjutit på veckans handling och nu får trängas med att barnbidragsshoppare *suck*
Måste köpa en födelsedagspresent till min syster som fyller 30 imorgon.

Gårdagens mat var ett samarbete med mamma :-)

Fläskytterfilégryta
ca 600 gram fläskytterfilé
3 morötter
2 palsternackor
1 stor lök
0,5 dl soya
vatten
2 msk mango chutney
3 dl matgrädde
salt och peppar

Ansa filén och skär den i bitar. Bryn bitarna i lite smör. Salta
Skär morötterna och palsternackan i bitar, löken i klyftor och lägg i dem.
Häll på soya och vatten (så att grytan är halvfull ungefär)
Låt koka tills det är genomkokt.
Blanda i mangochutneyn och grädden, låt koka några minuter och smaka av med salt och peppar.
Servera med potatis eller ris och en grönsallad.
-----

Ikväll blir det nog vad vi kallar Wraps i det här huset så jag ska plocka upp kyckling.

Marinerad kyckling
1 kg kycklingfiléer
ca 3 dl  soya
ca 1 liter olja
ca 2 msk chilipulver

Blanda oljan, soya och chilipulvret. Lägg i kycklingen och låt marinera i minst 2 timmar.
(jag har marinerat den i ett dygn i kylskåp och det blev underbart gott)
Lägg upp i ugnsfast form och sätt in i 200 grader, vänd bitarna efter 10 min och ös bort vätskan så bitarna får torka upp lite. Ugnstek allt som allt i ca 30 min.
Låt svalna och skär upp i tunna skivor.

Wraps
Tortillas
isbergssallad
tomat
gurka
paprika
majs
kycklingskivor
ost
tzatziki

Värm tortillas enligt anvisning på paketet. Lägg på av grönsaker, kyckling och ost. Toppa med tzatziki.
Beroende på barnens humör så serverar jag ibland ris till. (för mättnaden)

Smaklig måltid :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar