måndag 15 november 2010

Buzzar för Zeta Parmesanost - Vår Fars dagsmiddag :-)

Ikväll när vi skulle fira Fars dag så var det med trerättersmiddag.
Till förrätt gjorde jag Tunnbrödssnittar.



Ingredienser

3-4 tunnbröd
100 g skinka - antingen lufttorkad eller rökt
150-200 g riven parmesan
C a 1 dl tjock yoghurt
1-2 tsk sambal oelek
1/2 liten rödlök, finhackad

Gör så här

Tärna skinkan riktigt smått, och blanda med parmesan, lök, sambal oelek och tillräckligt mycket yoghurt för att binda ihop röran.
Bred på tunnbröden, och rulla ihop den. Plasta in och lägg kallt ett tag så att röran stelnar lite. Skär i bitar, och ställ dem i en ugnsform.
Baka i 200°C i ca 5-6 minuter.

Jag gjorde dessa på Zetas  Parmigiano Reggiano med lagringstid 22 månader, och de var sååå goda *drägglar*
Jag kommer definitivt använda sån parmesanost igen.

Till huvudrätt gjorde jag Helstekt fläskytterfilé, med en potatisvariant jag kommit på själv.
Till det serverade jag Rödvinssås som jag gjorde efter recept hos Kockis, bearnaisesås, grillade tomater, grillad paprika och en vanlig sallad.


Kockis rödvinssåsrecept får du läsa hos henne, men kött och potatis ska du få recept på :-)
(Bearnaisesåsen är köpt *L*)

Helstekt fläsk(ytter)filé

3 fläskfiléer eller 2 fläskytterfiléer
äkta smör
salt, peppar
1 kruka timjan
olivolja

Ansa filéerna så att de har så lite fett kvar som möjligt. Skär bort hinnor om det är möjligt utan att skada köttet.
Stek filéerna i smör. Stek snabbt runt om så att hela får stekyta och lite färg, men inte mer.
Lägg tillbaka filéerna på skärbrädan och salta och peppra ordentligt.
Ringla olivolja i botten på en gratängform och lägg dit filéerna.
Lägg på timjanskvistar och ringla över olivolja.

Sätt in i ugnen på 150 grader och stek i 1 timme.
Kontrollera att temperaturen är minst 70 grader så att köttet är genomstekt.
Lägg i aluminiumfolie och låt köttet vila tills resten är färdigt.
Skär upp köttet i cm-stora skivor.

(Jag föredrar fläskytterfiléen eftersom den är lättare att ansa, smakmässigt tycker jag att det är samma sak.)

Rumpkullans potatis
Köp små potatisar (mindre än golfbollsstorlek).
Skala och koka i saltat vatten tills de är nästan genomkokta.
Häll av vattnet och häll i ströbröd i kastrullen.
Vänd försiktigt runt så att alla potatisarna blir så täckta som möjligt. Fyll ev på med mer ströbröd 1-2 gånger.
Smörj en plåt med rapsolja. Häll upp potatisen på plåten och ringla lite olja över.
Sätt in i 225 grader och gratinera tills potatisen är gyllene, ca 20-30 minuter.

Vill man ha smak på potatisen så kan man blanda krydda i ströbrödet.
(Det känns lite osannolikt att ingen ska ha kommit på det här förut så vet nån vad det heter: berätta! *L*)

Till efterrätt hade vi Chokladmoussepaj.


Deg
3 dl vetemjöl
1 msk socker
125 g smör eller margarin
3 msk grädde

Fyllning
100 g mörk blockchoklad
4-6 After Eight
2 äggvitor
2 dl vispgrädde
1 ägg
2 äggulor
1-2 tsk rom

Blanda mjöl och socker, finfördela fettet i blandningen.
Tillsätt grädde och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut degen i en pajform eller en form med löstagbar kant.
Låt degen vila i kylskåp i minst 15 min.
(Nagga botten)

Sätt in i 225 grader och grädda i ca 15 min i mitten av ugnen.
Låt svalna på galler.

Bryt chokladen i småbitar, lägg i AfterEightplattorna och låt smälta genom vattenbad.
Vispa äggvitorna och grädde till hårt skum var för sig.
Rör ner ägg, äggulor och rom i den smälta chokladen. (Ta lite rom i taget och smaka av så att romsmaken passar dej)
Rör försiktigt ner hälften av äggvitorna följt av hälften av grädden.
Vänd sen ner resten av äggvitorna respektive grädden.

Om du använt löstagbar kant lägger du upp skalet på ett serveringsfat.
Fyll skalet med chokladmoussen.
Ställ pajen i kylskåp i minst 3 timmar, gärna 1 dygn.
Dekorera med After Eight
Servera som den är eller med grädde och frukt (hallon, physalis eller vinddruvor)

Så där ja, det blir nog ett av de längsta inläggen jag gjort :-)

1 kommentar:

  1. Nu är jag superhungrig samtidigt som jag funderar på varför jag inte blev bjuden?

    :)

    SvaraRadera