lördag 13 november 2010

Pizza till fredagsmys :-)

Vi har ätit pizza ikväll, hemgjord sådan.
Det är så gott och inte alls så krångligt som man ibland får för sig.
Tid tar det ju att göra om man ska få till riktigt bra deg, men det är det värt.

Pizzadeg
Sätt gärna degen på jäsning minst 8 timmar i kylskåp.

50 gram jäst
3 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 dl olja (helst olivolja)
1 liter vetemjöl

Blanda ut jästen i det ljumma vattnet. (Ta aldrig ljummet vatten från kranen utan värm kallt vatten i micron eller vattenkokaren)
Blanda i olja, salt och mjöl. Arbeta ordentligt.
Låt degen jäsa minst 1 timme i rumstemperatur men helst 8-24 timmar i kylskåp (för att få den där riktigt sega pizzabottnen).
Dela degen i 2-4 bitar beroende på hur tjock du vill ha. 4 delar ger millimetertunn deg till 4 plåtar.

Kavla ut med mycket mjöl så att den inte fastnar i bordet.

Tomatsås
Tillagas i stor gryta (gärna 5 liter) för att slippa tomatstänk i hela köket.
Den stänker mer än man tror :-)

4 gula lökar
4-6 vitlöksklyftor
1 dl olja (jag föredrar raps för olivolja blir för besk när den blir varm tycker jag)
2 tetror (à 500 gram) passerade tomater
1 dl tomatpuré
2 tsk torkad basilika (eller 2 msk hackad färsk)
2 tsk torkad oregano (eller 2 msk hackad färsk)
2 lagerblad
2 tsk strösocker
2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Hacka löken och vitlöken fint (gärna i matberedare för att nästan få mos).
Fräs löken i oljan i en stor gryta tills löken är mjuk och genomskinlig.
Blanda ner de övriga ingredienserna och låt den småputtra utan lock i 45 min - 1 timme.
Rör om ofta så att den inte bränner vid i botten.

Iordningställandet av Pizzan
När såsen är klar kan man låta den stå och svalna i gryta ett tag.
Dela som sagt degen i 2-4 bitar beroende på hur tjock pizza som önskas.
Lägg den utkavlade degen på plåtar och bred på ett täckande lager av tomatsåsen.

Sen är det upp till vars och ens smak vad man lägger på pizzan.
Vi gillar skinka, banan, ananas och curry i det här huset så det blir det oftast.
Har vi tacoköttfärs över i frysen lägger vi små högar (ca 1 msk) med 5-8 cms mellanrum och har sen lökringar ovanpå.

Avsluta med riven ost i mängder.
Här kommer smaken in igen. Gillar man ordentlig smak så kan man välja Parmesan eller Cheddar. Annars passar de flesta ostar bra. Grevè, Hushålls eller Edamer brukar det bli här i rumphuset.

Grädda i 15 min i 250 grader.

Får man över kan man frysa in i portionsbitar. När man tar upp dem sätter man in i kall ugn och låter pizzabiten värmas med ugnen till 150 grader.


Till efterrätt/fredagsmys sen hade vi Kladdkaka med jordnötter och nougat som jag tipsade om för ett tag sen.
Den här gången bytte jag ut den mörka chokladen i garneringen mot ljus choklad och jag hade 150 gram nougat istället för 100. Mina Center tog slut efter första varvet så jag kan tala om att den är minst lika god med Dumlekolor i ;-)

Jag ska klura ut hur man fixar det här med etiketter tror jag...
Det börjar bli en del recept ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar