onsdag 15 december 2010

Jaha, borde man vara trött nu?

Klockan har passerat midnatt när jag skriver det här och man kan ju tycka att jag borde vara riktigt trött nu med tanke på att jag sov 3 timmar natten till idag (igår?). Dessutom har jag hållit igång hela dagen: bakat, plockat med tvätt, plockat in i köksskåp, diskat och haft mej.

Men icke...
Iofs är det rätt praktiskt med överskott på energi när julen närmar sig och man har massor med saker att fixa och ordna med.
Julklapparna är i princip klara, det ordnade maken och jag i måndags.
Nu ska huset städas lite mer och grundligare. Så ska det ju pyntas, till dotterns förtjusning, och så ska vi baka och förbereda julmaten.
Har precis skrivit inköpslista för en del av julgodiset, måste bara leta reda på de andra recepten så jag vet vad som behövs.

Det kommer bli Rocky Road, Snickers, Twix, Marängfudge, Mozartkulor, Lakritskola och Knäck.
Jag är lite sugen på att prova göra Lakritsknäck, och det vore kul om vi hann få till den traditionella mandelmassefigurstillverkningen vi alltid brukar ha.
Vet inte riktigt när det ska lyckas bli tid till det för maken tänker jobba alla dagar fram till julafton nu.

Ja, ja, det lär bli julafton även om vi inte hinner ;-)

Fick ett roligt, och extremt efterlängtat, paket idag som kommer hjälpa till mycket i julförberedelserna.
Tidigt i våras var jag in på den lokala ELON-butiken och frågade efter en vispskål till min Elektrolux Assistent.
Ojojoj, va krångligt det var att beställa hem en sån, men om jag skrev av ALLA siffrorna under så skulle de hjälpa mej.
Åkte hem och skrev av siffrorna och de påstod att de skulle ta hem en. Minst 2 veckor ungefär trodde de att det skulle ta och jag skulle få ett sms när den kommit.
Efter 1,5 månad var maken in i ett annat ärende och passade på att fråga efter skålen.
Jo då, de väntade på den men det hade nog hakat upp sig nånstans.
De skulle kolla upp saken och höra av sig.
Efter ytterligare en månad var jag in och hörde mej för.
Oj, hade jag inte fått den, fick jag till svar.
De skulle kolla upp saken och beställa igen om den inte var på väg.
Sen gick hela sommaren utan att jag orkade bry mej, men i september var jag in och frågade efter den igen.
- Nä men, de måste nog ha "råkat" sälja den till nån annan, var svaret då.
- Men ni skulle ju ringa mej när den kom hem?
- Jo, men det hade varit så många vikarier och så... svarade chefen (den som jag haft alla de tidigare kontakterna med)

Återigen blev jag lovad att de skulle ta hem en och jag försäkrades att de skulle ringa när den kom.
Det var 3 månader sen...
Nu i helgen satt jag och kollade runt på julklappar och råkade hamna på Elektrolux webshop.
Där fanns EN sorts vispskål som var billigare än de gissat på ELON och som skulle passa bl.a. till min Assistent.
Så i söndags beställde jag den och idag har jag hämtat den på macken 200 meter bort.
Efter att ha väntat och tjatat på personalen på ELON så kunde jag med några enkla knapptryck få hem den billigare och bekvämare än om jag fått "professionell" hjälp.
Är det konstigt att butiker får slå igen för att folk hellre handlar på nätet?
Nä, inte särskilt tycker jag...

Så imorgon tänker jag göra Kokosmums/Kokosrutor/Gelatinrutor.
Gott gott :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar