söndag 12 december 2010

Tandoorikyckling är gott =)

Jag fick erbjudande om att buzza om Santa Maria-produkter och fick välja mellan Thai eller Indiskt.
Thai har vi provat på så jag valde Indiskt och fick hem ett paket med kryddmixer för Tandoorikyckling, kryddmix för Raita, Naanbröd och en receptbok med förslag på hur man kunde servera.

Så jag gjorde Tandoorikyckling ifredags, med ris, Cachumbersallad, Koosmali, Raita och Naanbröd.


Tandoorikycklingen var enkel.
Man tar bara en påse tandoorimix, blandar med 2 dl matlagningsyoghurt.
Sen har man i 500 gram kyckling (jag hade filéer men 4 klubbor går lika bra).
Blanda ordentligt så kycklingen är täckt med kladd, ha sen upp alltihop i en ugnsfast form.
Stek i ugn på 175 grader i 30 min för filéer, 60 min för klubbor.

Egentligen ska man ha Basmatiris till, men det hade inte jag nåt hemma så det fick bli vanligt vitt ris :-)

Raita är en sås som man får genom att blanda en påsmix med matlagningsyoghurt.

Cachumersallad
3 tomater, urkärnade och tärnade
1 gurka, skalad, urkärnad och tärnad
0,5 rödlök, hackad
(1 påse Santa Maria Raita Spice Mix)
(0,5 kruka koriander, grovt hackad)
saften av 1 citron
0,5 dl olivolja

Blanda ingredienserna, klar att servera.
(Vi hade bara en påse Raitamix så vi kryddade salladen med de kryddor som stod på baksidan av påsen och det blev gott. Sen hade vi ingen koriander hemma så den uteslöt vi helt.)

Receptet på Koosmali hittade jag här.
Annars så kan man göra den här om man tänker på att köpa hem mixerna som behövs.

Alla var så nöjda och tyckte att det var gott.
Vi kommer definitivt göra det igen, men kanske ta en påse tandoorikryddmix till 4dl matlagningsyoghurt och 1 kg kyckling nästa gång för att få det lite mildare :-)

1 kommentar:

  1. Låter supergott, vi gillar oxå indiskt. Saknar den indiska restaurangen som fanns här i Avesta för några årsedan! Kram

    SvaraRadera