söndag 19 december 2010

Nu är jag förbannad och ledsen

Läser om en 15-månaders pojke som blivit skållad under ett blöjbyte på dagis och personalen är så dum i huvudet att de ringer pappan och ber honom åka till sjukhus!?!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ettaring-skallades-svart_5819033.svd

Jag blir arg på så många saker så jag exploderar snart!

- RING AMBULANSEN, PUCKON!!!


- Känn på vattnet! Hur fan kan man missa att vattnet blivit för varmt???

- Pojken var inlindad i plastfolie? Hört talas om att brännskador ska kylas LÄNGE???
Nä, stäng in värmen istället, det blir skadorna säkert mindre av *suckar*

Jag skulle aldrig våga lämna mitt barn med så oförsiktig och outbildad personal!

Nu ska här städas, annars ryker allt godis som är till för julgodistillverkningen.
Lasternas summa är konstant var det väl man fick lära sig i antirökfilmen "Mannen som slutade röka"?
Alltså borde tröstätning kunnas bytas ut mot städning? *hoppas*
Ska iaf försöka låta bli att krypa ur skinnet :-(

5 kommentarer:

  1. Hade jag vetat att det skulle länkas automatiskt från svd så hade jag skrivit varför ämnet beror mej så mycket.
    Ni som hittat hit genom den får gärna läsa "Barnens olycka" bland sidorna till höger.
    Det är min terapiberättelse om vad som händer mina barn för 2,5 år sen.

    SvaraRadera
  2. Att linda in i plastfolie är korrekt procedur när man väl har kylt ner skadan.
    Detta är för att förhindra infektion.

    Sen säger ju artikeln ingenting om de har kylt ner skadan eller inte innan de lade på folie, men det förutsätter jag att de har.

    Att det hände från början eller att de inte körde in till sjukhus själv när det är så stora brännskador. Det är klandervärt.

    SvaraRadera
  3. Nej, hade det varit korrekt procedur så hade det gjorts på mina barn.
    Sen ska brännskador kylas i minst 30 min, vilket gör dem än mer försumliga om de först kylt och sen lindat in, utan att ringa efter ambulans.

    SvaraRadera
  4. Ambulansen har givetvis bättre grejer, och en fuktig kökshanduk är också bra (helst fuktad i lätt saltat vatten, så nära cellernas egen salthalt som möjligt). Det viktiga är att man både håller ute smuts och ser till att underhuden inte torkar ut.
    Att linda om i plastfolie är faktiskt en lösning om man inte har rena kompresser (eller när det gäller händer och fötter).

    Och en 15-månaders unge lägger man inte i kallvatten i 30 minuter. Så små barn förlorar ju värmen fort, och även om det är bra att kyla ner brännskador så är det högre prioritet att man inte kyler ner barnet för mycket.

    Jag håller med att det är ytterst försumligt att inte ringa ambulansen på direkten. Så snart man fattade att det här var allvar så skulle man ha ringt 112. Men annars så vet vi faktiskt inte hur väl de har följt sjukvårdens råd för första hjälpen vid brännskador.

    SvaraRadera
  5. Vem har pratat om kallvatten?
    Man ska kyla, vilket ska ske i vatten som har en temperatur runt 20 grader.
    Läkarna jag träffat på bägge brännskadeenheterna i Sverige håller inte med dej om prioriteringen mellan att kyla och kyla för mycket.

    SvaraRadera